Mar 23, 2013

Kejadian , tujuan dan tugas.

Assalamualaikum warahmatullahi Wabarakatuh
Bismillah wa Alhamdulillah.

Kita sebagai penciptaan Allah yang paling sempurna perlu mngetahui hakikat ciptaa kita , tujuan dan tugas kita yang Allah mengkehendaki atas kita.

Dan ni ade beberapa ayat yang anis jupa dari kalam Allah yang merujuk kepada ketiga- tiga point.

Kejadian manusia.

Yang membuat segala sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia daripada tanah. Kemudian Dia menjadikan keturunannya daripada saripati air yang hina. Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke dalamnya roh (ciptaan)-Nya dan Dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati; (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur." - Surah As-Sajadah: Ayat 7-9

Al-mu'minun : 12-14


Ada dua macam; satu tujuan hidup, dan kedua adalah tugas hidup

Tujuan hidup

1)Selama ini kita sering mendengar dari ulama2 yang menjelaskan bahwa tujuan hidup manusia adalah untuk beribadah kepada ALLAH sebagaimana ayat QS ad-dzariyyat : 56 menjelaskan.
“ Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada-Ku”

2)"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi. Mereka berkata: Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." - Surah Al-Baqarah: Ayat 30

Tugas hidup

1)“Dialah yang telah menciptakan kamu dari bumi (tanah), dan menjadikan kamu pemakmurnya. (QS.11:61). (menghuni dan mengolah hasil bumi untuk kemakmuran umat manusia, kalau mengingkari perintah ALLAH ini, hidup manusia seperti manusia di hutan2 sama dengan kehidupan bintang.).

2) ”Dan Kami ciptakan besi (dan perak, emas, almunium tembaga, minyak, dll) yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia (untuk di-olah), dan supaya ALLAH swt mengetahui siapa yang menolong agama Nya (Islam) dan Rasul2 padahal ALLAH swt. tidak dilihatnya. (QS..57:25).

- tugas memakmurkan bumi dengan menerokai apa ada di bumi-
- mengambil apa yang ada dibumi untuk kita menyenangkan lagi melakukan ibadat kepada Allah, contohnya seperti besi itu kita jadikan untuk mendirikan masjid dan pokok2 kita jadikan untuk menghasilkan dan membuku al- quran.

3) “ALLAH akan meninggikan orang orang yang beriman di antara mu dan orang orang yang menuntut ilmu pengetahuan (belajar) beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan”.(QS.58:11)

- tanggungjawab menuntut ilmu-
- pentingnya menuntut ilmu , untuk menyebarkan risalah Islam
- bukan tugas ustaz dan ustazah sahaja , tetapi seluruh jenis bidang menuntut ilmu mempunyai kepentingan sendiri dalm menyebarkan Islam.

P/s : Semoga kita melakukan tugas yang Allah kehendaki dari seorang hambaNya. Seeru 'ala barakatillah.

No comments:

Post a Comment